Genootschap van Hoofdredacteuren is blij met uitspraak Gerechtshof Amsterdam in AIVD-zaak

Amsterdam, 13 oktober 2009

Het bestuur van het Nederlands Genootschap van Hoofdredacteuren is zeer gelukkig met de uitspraak van het Gerechtshof in Amsterdam dat journalisten gerust geheime informatie van de staat mogen publiceren als ze daarbij maar zorgvuldig te werk gaan en de informatie van belang is voor het publiek. Het bestuur van het NGvH reageert daarmee op de uitspraak van het Gerechtshof, dat dinsdag een eerder vonnis van de kortgedingrechter van de rechtbank in Amsterdam bekrachtigde.

Het Genootschap is ook blij met het oordeel van het Gerechtshof dat de geheime dienst AIVD niet haar zwaarste middelen, voorbehouden aan lieden die de democratie in gevaar brengen, had mogen inzetten tegen journalisten van De Telegraaf. Bij het opsporen van het lek in haar organisatie, had de AIVD beter haar eigen medewerkers kunnen afluisteren, klinkt door in het oordeel van het Gerechtshof. Dit is ook altijd het standpunt van het Genootschap geweest.

Het Genootschap meent dat de Tweede Kamer met de minister van Binnenlandse Zaken, Guusje ter Horst, moet debatteren over het gemak waarmee zij de AIVD toestemming geeft om journalisten af te luisteren. Uit de uitspraak van het Gerechtshof valt op te maken dat dit veel te lichtzinnig gebeurt. In deze zaak had het niet mogen gebeuren en had het volgens de eigen regels van de AIVD eerder moeten stoppen.